Tazkirah

Sunday, November 13, 2011

Kaedah Baru Guna Air Mata Kesan Diabetis

Gambar hiasan

MICHIGAN - Pesakit kencing manis atau diabetes mungkin tidak lagi perlu khuatir untuk menjalani ujian darah bagi mengesan penyakit itu kerana kumpulan saintis telah menemui kaedah baru yang tidak menyakitkan iaitu dengan menggunakan air mata.

Sebelum ini, pesakit diabetis perlu mencucuk hujung jari sebanyak dua hingga 10 kali sehari bagi mendapatkan sampel darah untuk mengesan tahap kandungan gula mereka.
Tetapi kini, penyelidik di Universiti Michigan telah mencipta alat pengesan paras gula dalam darah hanya dengan menggunakan sampel air mata pesakit diabetes.

Kumpulan pakar perubatan juga mendakwa kaedah ini lebih selamat dan kurang berisiko untuk terdedah kepada jangkitan serta memberi keselesaan kepada pesakit kerana mereka tidak lagi berasa sakit akibat penggunaan jarum dalam tempoh terlalu kerap.

Sumber: http://www.sinarharian.com.my/global/air-mata-kesan-diabetes-1.5317

1 comment:

rozila mohamad said...

Kaedah Baru Guna Air Mata Kesan Diabetis.suatu ilmu yang baru.amat teruja dan kagum.sebagai pesakit trauma bila tengok jarum.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BMI CALCULATOR

Disclaimer/Penafian

Jabatan Pendidikan Jasmani & Kesihatan, Institut Pendidikan Guru, Kampus Temenggong Ibrahim, Jalan Datin Halimah , 80350 Johor Bahru, Johor.

Tel : 07-2364788 sambungan 236 @ 237 Fax : 07-2379736 Emel: jpjkipti@yahoo.com

Jabatan Pendidikan Jasmani & Kesihatan, Institut Pendidikan Guru, Kampus Temenggong Ibrahim, Johor Bahru tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami dalam penggunaan maklumat yang dicapai daripada blog ini.